Kanun Namına (1952) Ö. Lütfi Akadın yönetmenlik yaşamının başyapıtlarından biridir.
Filmin teknik ve sinemasal özellikleri hakkında pek çok şey söylenebilir. En önemlilerinden biri, filmin sonlarındaki kaçma-kovalama bölümüdür. Nazım usta (Ayhan Işık) kaçar, polis kovalar. Uzun tutulan bu bölümde İstanbulun özellikle Haliç civarındaki çeşitli mekânlarını hareketli kameradan (Kriton İlyadis) peş peşe izleriz. Derler ki, Akadın bu filminde İstanbulun kendisi de ayrı bir oyuncu kimliğiyle anlatılan öyküye dahil olmuştur
Türkiyede 17 Aralıktan bu yana sanki Kanun Namınanın kaçma-kovalama bölümünü izliyoruz.
Kimin kaçıp kimin kovaladığı, kimin Nazım usta olduğu o kadar önemli değildir.
Önemli olan şudur: Akadın filminde ön plana çıkan İstanbul mekanlarının yerini şimdiki filmde düzen, onun kurumları ve aktörleri almıştır. Hareketli kamera bir TBMMde, bir HSYKdadır; iktidarla Cemaat arasındaki hızlı geçişleri izlemekte zorlanırız; 1952de Kriton İlyadis filmi sadece çekmişti, ama burada medyanın kendisini bir aktör olarak emniyetle yargı arasında mekik dokurken görürüz; MİT, Barolar Birliği, ana muhalefet, iktidarın ve bugün karşısına geçen gücün açık ve dolaylı destekçileri
Hepsi işin içindedir.
Aslında bu filmde düzen, Kanun Namınadaki İstanbula göre çok daha ön plandadır. Bir mekân olarak İstanbulun Ayhan Işıktan çaldığı rolün çok daha fazlasını, düzenin kendisi bugünkü kaosun aktörlerinden çalmaktadır
* * *
Kanun Namınayı günümüzde ilk kez izleyenler büyük ihtimalle şunları düşünecek, söyleyeceklerdir:
Bak Kapalıçarşı o zamanlar nasılmış
Filmdeki Haliçe, kıyıdaki balıkçılara dikkat ettin mi? İstanbulu bitirmişler resmen
Bir 50lerdeki Karaköye bak bir de bugünkü
İşin püf noktası ise şurada: Bugün de her şey sözde kanun namına (hukuk devleti, hukukun üstünlüğü, yargının bağımsızlığı vesaire) yapılıyor; iyi de, biz seyirci miyiz, seyirci olarak mı kalacağız? Sonunda ne olacak acaba diye bekleyip duracak mıyız?
Arada çeşitli kurgular yaparak elbette:
Bence asıl kumpası şunlardan ve şunlardan oluşan çete diğer kesime karşı kurdu
Yok, pek öyle değil, bence Paris cinayetlerinin arkasındaki güç
Ama Utah-Florida-Yahudi lobisi üçgenini hesaba katmıyorsunuz gibi geldi bana
Zamanlamaya dikkat et, zamanlamaya!
* * *
Peki, bunları yapmayalım da ne yapalım?
Reel politikayı, siyasette gerçekçi olmayı, saflaşmalarında, koşullarında, zamanlamasında ve yürütülüş tarzında zerre kadar söz ve pay sahibi olunmayan düzen içi bir kavgada taraf tutmak şeklinde anlayanlar o düzenin parçası olmuşlardır.
Bu kadar açıktır.
Siyasette, düzen içi ciddi kavgaların, o düzenin ve kavganın taraflarının dışında, hepsini karşıya alan bambaşka bir muhalefet için alan açıp zemin oluşturduğu uğraklar ortaya çıkar. Örnek: Türkiyede solun 1960lardaki yükselişinin temel iç faktörlerinin başında, özellikle 1957-1960 döneminde kızışan Demokrat Parti-Cumhuriyet Halk Partisi kavgası gelir. Üstelik bu dönemde sol, yakın geçmişteki kavganın her iki tarafından da parça koparmış, kendi ayrı zeminini öyle oluşturmuştur.
Bugün Türkiye benzer bir uğraktan geçmektedir.
Ülkenin neresine giderseniz gidin, sözgelimi 10 kişilik bir topluluk içinde al birini vur ötekine diyecek 2-3 kişi bulursunuz. Üstelik alınıp vurulacak olanlar salt bugünkü kavganın ön plandaki iki tarafı da değildir; düzen içi aktörlerin hepsidir.
Reel politika, gerçekçilik falan adına baksanız da çok ama çok önemli bir fırsattır
* * *
Kanun Namınada kamera İstanbulu dolaşırken şöyle bir görünen işçiler, esnaf, sıradan yurttaşlar, doğal olarak mekânın (İstanbul) mütemmim cüzü (tamamlayıcı parçası) durumundaydılar.
Bugünkü filmde ise bu cüzü başlı başına bir aktör haline getirmek gerekiyor.
Bu uğraşı da gerçekçi ya da zamanlı bulmayanlar, bırakalım mütemmim cüz olarak kalmaya devam etsinler
Sitemiz Bir Paylasim
Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize
kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu
nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara
aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve
materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden
kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi info@solpaylasim.com adresine
yollayabilirsiniz.