SolPaylaşım  
Ana Sayfa  |  Yönetim Paneli  |  Üyeler  |  Giriş  |  Kayıt
 
OTURUYORSAN KALK; AYAKTAYSAN YÜRÜ; YÜRÜYORSAN KOŞ!
Yurt ve dünya sorunlarına soldan bakan dostlar HOŞGELDİNİZ .Foruma etkin katılım yapabilmeniz için KAYIT olmalısınız.
Yeni Başlık  Cevap Yaz
Ender HELVACIOĞLU-‘Mecburiyetlere’ fazla güvenme           (gösterim sayısı: 3.140)
Yazan Konu içeriği
Üye Profili boşluk
melnur
[ Gelenek ]
Kurucu
Varsayılan Kullanıcı Resmi
Kayıt Tarihi: 02.08.2013
İleti Sayısı: 11.006
Konum: İstanbul
Durum: Forumda
İletişim E-Posta Gönder
| Özel ileti Gönder

36 kere teşekkür etti.
50 kere teşekkür edildi.
Konu Yazan: melnur
Konu Tarihi: 04.11.2016- 15:38


‘Mecburiyetlere’ fazla güvenme…

Ender HELVACIOĞLU


Bir anıyla başlayalım. 1980 öncesinde İTܒde çok sayıda İranlı öğrenci vardı. Çoğunluğu devrimciydiler. Tıpkı Türkiyeli devrimciler gibi onlar da farklı gruplara mensuptular: Halkın Mücahitleri, Halkın Fedaileri, Tudeh, irili ufaklı Maocu gruplar vb…

Kendilerine yakın buldukları Türkiyeli devrimci gruplarla birlikte örgütlü mücadeleye katılırlardı. 1979’da, İran devrimi başladığında, hemen hepsi öğrenimlerini yarıda bırakıp İran’a devrime katılmaya gittiler. Ülkelerinde devrim olurken Türkiye’de mühendis olmaya çalışmak yakışık almazdı.

Gidişlerini, nasıl coşkulu olduklarını, bizlerle helalleştiklerini anımsıyorum. Sonrasını pek fazla takip edemedik.

12 Eylül 1980 faşist darbesi dolayısıyla kendi derdimize düşmüştük. 1984 yılında farklı örgütlerden gelen devrimciler elbirliğiyle “Yeni Olgu” adlı bir gençlik dergisi çıkarmaya başladık (yayın hayatı, sıkıyönetim tarafından kapatılana kadar 1 yıl sürmüştür).

Yeni Olgu’yu çıkarırken bir gün büromuza elinde kalınca bir albümle bir arkadaş geldi. Albüm, İranlı mollaların katlettiği devrimcilerin fotoğraflarıyla birlikte yaşam öykülerinden oluşuyordu. Arkadaş, bu albümü dergide dosya yapmamızı istiyordu. Albümü karıştırırken gözyaşlarımı tutamadığımı anımsıyorum. Hepsi ya katledilmiş ya da idam edilmişti. İTܒdeki bütün İranlı yoldaşlarım…

Biz de çok yoldaş yitirmiştik, ama bizimki taş gibi bir karşı-devrimdi. Onlarınki farklıydı, onlar devrim yapmaya gitmişler, ama “devrim” tarafından katledilmişlerdi… Ergenliğini aşmış bir devrimciydim artık. Devrim - karşı devrim diyalektiği üzerine bu çarpıcı olay dolayısıyla düşünmeye başlamıştım. Böyle olaylar insanda bir kalıp, bir süzgeç oluşturur. Aradan geçen 30 yıl boyunca yaşadıklarımız düşüncelerimizi daha da olgunlaştırdı. Bazı dersler çıkardık ve geldik bugüne…

DEVRİMCİ AKP!

AKP, iktidara geldiğinden beri, solun çeşitli kesimleri tarafından “devrimcilikle” onurlandırıldı. “Askeri vesayeti ortadan kaldırdığı”, “derin devlete karşı mücadele ettiği”, “ceberut cumhuriyet rejimini yıkmaya çalıştığı” türünden gerekçelerle liberal sol kesimler tarafından AKP’ye “demokratik devrimcilik” payesi verilmişti. Yetmezdi, ama evetti!

Bugün de, ABD ile karşı karşıya geldiği, PKK ve FET֒ye karşı mücadele ettiği gerekçesiyle AKP’ye “devrimcilik” atfedenler var. Bu tür tahliller tam ters bir yerden, milliyetçi-sol kesimden geliyor. Onlara göre AKP, Türkiye’nin mecburiyetlerinin dayatması (tarihsel zorunluluklar) sonucu “mecburen devrimci” olmuştur. Örneğin 15 Temmuz bir devrimdir. 15 Temmuz bir devrimse, o devrimin öncü partisi AKP, lideri de Erdoğan’dır. Bu da farklı bir “yetmez ama evet” çizgisi.

Yani AKP, birinci kesime göre ilk on yılında “demokratik devrimci”, son iki yılında ise karşı-devrimci; ikinci kesime göre ise ilk on yılında karşı-devrimci, son iki yılında “anti-emperyalist devrimci” olmuştur. Kısacası AKP, her dönem bir “devrimci desteği” bulma becerisini göstermiştir. Bu iki kesimin ortak bir tarafı var: AKP, bir tür “tarihin kılıcı”dır. Tarihsel zorunluluklar onu mecburen “devrimci” yapmaktadır.

AKP, tarihsel zorunluluğun yarattığı dinamiklere sonunda teslim olmakta ve “devrimci” olmak zorunda kalmaktadır. (Bu gözünü sevdiğim tarihsel zorunluluklar, neden böyle dolambaçlı yollara sapıp, bu devrimciliklerin asıl sahiplerini öne çıkarmaz da AKP gibi bir araç kullanır, onu bilemem, iddia sahiplerine sormak lazım. Belki bu da “tarihin cilvesi kuramı” ile açıklanabilir!) Birinci kesimle kuramsal olarak uğraşmaya değmez. Çünkü gelinen noktada AKP’nin demokratlığından dem vuran liberaller insan içine çıkamaz duruma gelmişlerdir.

AKP’nin ikinci “devrimcilik” dönemi ise devam ediyor! Ama bunu iddia edenlerin de aynı konuma gelmesi yakındır. Çünkü “devrimci AKP” her zamanki gibi bildiğini okuyor. Şimdi, hem İran devriminin hem de kendi deneyimlerimizin ışığında bazı önermeler çıkarmaya çalışalım.

TARİHSEL ZORUNLULUĞUN HÜKMÜ NEREYE KADAR?


“Türkiye’nin mecburiyetleri”nden söz etmekle “Türkiye’nin kaderi”nden söz etmek arasında bir fark yok. Biri seküler diğeri dinsel kavramlarla ifade edilmiş olsa da, ikisi de bilim dışı ve idealist bir tarih kavrayışının ürünü. Birinin öznesi “devlet”, diğerininki “Tanrı”. İkisi de ezeli ve ebedi, ikisi de sınıflar-üstü. Tarih, sınıflar arası mücadelelerin tarihi. Eğer bir mecburiyetten söz edilecekse, bundan ibaret. Çeşitli sınıfların (buna emperyalist burjuvazi de dahil) karşılıklı çıkarlarından bağımsız ve onun üzerinde metafizik bir “mecburiyet” yok.

Marx bunu Hegel’i eleştirirken çok güzel anlatır: “Hegel’in tarih anlayışı soyut ve mutlak bir ruhu varsayımlar; bu ruh o biçimde gelişmektedir ki, insanlık ona az çok bilinçli olarak katlanan bir yığından başka bir şey değildir… İnsanlığın tarihi, soyut insanlık ruhunun, gerçek insanın üstünde ve ötesinde bir ruhun tarihi olmaktadır.” (Marx’ın Toplum Kuramı - Seçme Metinler, Doğan Yayınları, Çev. Ö. Ozankaya, s.10)

Türkiye’nin devrime gittiği, iktidarda kim olursa olsun (isterse AKP-Erdoğan olsun) bu devrime teslim olmak zorunda olduğu türünden yaklaşımlar, devrimi de soyut, insan dışı ve madde ötesi bir olay olarak görüyor. Devrim, devrimci durum, devrim durumu gibi süreçler, tabii ki insan iradesinden bağımsız, nesnel olgulardır. Tarihsel mecburiyetlerin hükmü buraya kadardır. Bundan ötesini sınıflar arası bilek güreşi belirler. Devrim (Allah’ın “ol” demesiyle veya başka metafizik mecburiyetlerin dayatmasıyla) olmaz; devrim yapılır.

Yapamazsanız size karşı yaparlar. 1979 sonrası İran’da, 1933 sonrası Almanya’da ve bugün -henüz süreç bitmemiş olsa da- Türkiye’de yaşanan budur. Bu idealist tarih ve devrim anlayışı, döner dolaşır, İslami rejimi, faşizmi, emperyalist hükümranlığı da “tarihsel mecburiyet” olarak görmekle, kendiliğindencilikle, kadercilikle ve en kötüsü sınıf uzlaşmacılığıyla sonuçlanır. Kısacası ilk önermemiz, maç bir kere başladı mı sonucu oyuncuların (takımların) belirleyeceğidir. O halde bize düşen, kendi takımımızın durumuna bakmaktır.

DEVRİLİYOR DA KİM DEVİRİYOR?

Daha somut bir önermeyi de şöyle formüle edebiliriz: Devirmek bir kez gündeme girdiğinde, neyin devrileceği değil kimin devireceği belirleyici olur. Esas mücadele bu noktada yaşanır. Birinci Dünya Savaşı’nın sonlarına doğru Osmanlı İmparatorluğu’nun da Rus Çarlığı’nın da yıkılacağı belli olmuştu. Ama ne Kemalistler ne de Bolşevikler “tarihsel mecburiyetlerin” sonucunu beklediler. Gittiler, duruma müdahale ettiler ve kendi devrimlerini yaptılar. Müdahale etmeselerdi, yıkılacak olan yine yıkılacaktı, ama Kemalistlerin ve Bolşeviklerin de tepesine yıkılacaktı.

Lenin’in “ayaklanmamak ölüm demektir” diye feryat etmesinin ve acil ayaklanma çağrısı yapmasının, Mustafa Kemal’in apoletlerini çıkarıp bir bilinmeyene (Samsun’a) doğru yola çıkmasının arka planındaki itki budur. Çinli devrimciler de İkinci Dünya Savaşı’nın sonunda Japon emperyalizminin yenilgisi ve dolayısıyla Çin-Japon savaşının sona ermesi sürecinde, Kuamintang ve Çan Kay Şek mecburen devrimci oldu demediler.

Gittiler, Çan Kay Şek’in tepesine bindiler ve devrimi yaptılar. Yapmasalardı, Çin bir Amerikan sömürgesi olacak ve bir devrimci katliamı yaşanacaktı. Türkiye’nin liberal solcuları ve Kürt milliyetçileri, “ceberut cumhuriyet rejimi” yıkılırken sevindirik oldular; kimin yıktığını gözden kaçırarak. Bu nedenle hain oldular ve bedelini de ödüyorlar. Bugün de AKP’ye ve Erdoğan’a “mecburi devrimcilik” atfedenler umarız bu çizgide ısrar edip aynı sonucu yaşamazlar.

EL ATINA BİNEN TEZ İNER

Son önermeler bir sezgi niteliğinde, ama bence kesinlikle doğrudur. Yerimiz bitti, sadece formüle edelim, belki başka bir yazıda açarız:

- Kendi yapmadığın devrim, emin ol, sana karşı yapılıyordur.

- Kendin uygulayamadığın politika, kesinlikle başkasının politikasıdır. Biz böyle büyük büyük laflarla yazıyoruz da, ata(ana)larımız bunu bilgece özetlemiş: “El atına binen tez iner.” (Başka versiyonları da var) Başka ata(ana)sözlerimiz de vardır ya, “ayıya sormuşlar ensen neden kalın…” veya “kurda sormuşlar boynun neden kalın…” diye başlayan, bu durumlar için söylenmiştir.

***

1979 yılında devrime katılmak için büyük bir coşkuyla İran’a gidip, 1981 yılında şeriatçılar tarafından katledilen ceylan gözlü arkadaşımın anısına… Ne yazık ki, böyle acılarla geliyor bilinç…



Yeni Başlık  Cevap Yaz



Forum Ana Sayfası

 


 Bu konuyu 1 kişi görüntülüyor:  1 Misafir, 0 Üye
 Bu konuyu görüntüleyen üye yok.
Konuyu Sosyal Ortamda Paylas
Benzer konular
Başlık Yazan Cevap Gösterim Son ileti
Konu Klasör DAHA FAZLA SİYASET, DAHA FAZLA PARTİ melnur 6 4501 06.02.2018- 12:56
Konu Klasör Fazla heveslenmeyin denizcan 0 2437 31.07.2015- 19:42
Konu Klasör Komünistlik fazla umut 0 2618 07.09.2015- 10:07
Konu Klasör 'Alo Fatih Sarıgül'e fazla yer veriyorsun' toplumcu 0 3756 18.02.2014- 22:20
Konu Klasör Çok fazla evrimsel argüman var; YASAK! melnur 1 3406 27.07.2017- 21:25
Etiketler   Ender,   HELVACIOĞLU-‘Mecburiyetlere’,   fazla,   güvenme
SOL PAYLAŞIM
Yasal Uyarı
Sitemiz Bir Paylasim Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi info@solpaylasim.com adresine yollayabilirsiniz.
Forum Mobil RSS