MARX VE STALİN; TEKNOLOJİK EMEK VE KOMÜNİZM / Halid Özkul yazdı..
Marx, 27 Ağustos 1849da Britanyaya gemiyle yolculuk etti ve 1883de ölene değin de orada kaldı. İsviçrede oturan Engelse şunu yazdı: hemen Londraya gelmelisin. Londrada işimize odaklanalım.
Londraya varmasından birkaç ay sonra Marx, Regent Caddesindeki bir dükkânın vitrininde elektrikle çalışan bir demiryolu motorunun işleyen bir modelini gördü. Bir tanığa göre heyecandan ayakları yerden kesildi, yeniliğin verdiği heyecandan dolayı değil, bunun ekonomik sonuçlarından dolayı. Kendisini izleyenlere dönerek şöyle dedi: Sorun çözüldü, sonuçların tarifi imkânsız. Ekonomik devrimin şafağında onu mutlaka politik devrim izlemeli, çünkü ikincisi, yalnızca, birincisinin ifadesidir. Regent Caddesindeki kalabalık arasında başka bir kişinin durup da bu Truvalı demirden atın ekonomik ve politik sonuçlarını düşünmesi pek olası değildir; oysa Marxa göre tüm mesele budur.
Haziran 1850de British Museum okuma odası için bilet aldıktan sonra, ertesi yılın büyük kısmını orada ekonomi üzerine yazılmış kitapları ve The Economist dergisinin eski sayılarını okumakla geçirdi (Karl Marx-Das Kapital, Francis Wheen. Güncel yay.2006. s.29)
Bundan aşağı yukarı yüzyıl sonra; dünyanın ilk proleter devrimini başaran örgüt olarak Bolşevik Komünist Partisinin kadrosundan ve Sovyetler Birliği olarak adlandırılan bu ilk sosyalist ülkenin (ve SSCBKPnin) ikinci başkanı Josef Stalin şunları yazıyordu:
Bizim yazılarımızda komünizmin bir başka tanımlaması, bir başka formülü vardır, Leninin formülü: Komünizm, Sovyet iktidarı, artı, bütün ülkenin elektriklendirilmesidir
Stalin, komünizm hakkında propagandist sözler sarfetmesine karşın, nasıl? yapılacağına dair, tek bir söz söylemeyen Yaroşenko ile olan polemiğinde şöyle devam ediyor: Komünizme geçişi hazırlamak için, salt sözle değil, gerçek geçişi hazırlamak için, önce hiç olmazsa üç koşulun yerine gelmesi gerekmektedir. Genişletilmiş yeniden üretimin sağlanmasının bu bağlamda önemini ve ardından kolhozların nasıl meta üretiminden kâr sağlayarak ulusal mülkiyet düzeyine çıkarılması ve aynı zamanda bunun bir ürün değişimi sistemine dönüştürülmesi gerekirliğini açıkladıktan sonra 3. koşula geliyor.
Üçüncü olarak, toplumun bütün üyelerine fiziksel ve zihinsel yeteneklerinin bütün alanlara gelişmesini sağlayacak toplumsal ve kültürel bir gelişme sağlamak gerekir ki, toplum üyeleri, toplumsal gelişmenin faal yapıcıları olabilecek biçimde yeterli bir eğitim alabilsinler, özgürlük içinde bir meslek sağlayabilsinler ve mevcut işbölümü uyarınca bütün yaşamları süresince tek bir mesleğe perçinlenmiş bulunmasınlar.
Bunun için ne yapmak gerekir? Sorusunu soran Stalin, emeğin bugünkü (Mayıs.1952. H.Ö.) durumunun değiştirilmesinin zorunluluğunun altını çizdikten sonra devam ediyor. Bunun için önce işgününü en azından altı saate ve daha sonra beş saate indirmek gerekir. Toplumun bütün bireylerinin geniş bir öğretime sahip olmaları için yeterince boş zamanları olmasını sağlamak bakımından bu gereklidir. Bunun için, aynı zamanda, zorunlu politeknik eğitim sağlanmalıdır Bu amaçla, konut koşullarının da köklü bir biçimde iyileştirmek gerekir, en azından işçilerin ve memurların gerçek gündelikleri iki katına ve belki de daha fazlaya çıkartılmalı, bu gerçek gündeliklerin miktar olarak artması ile ve hele geniş tüketim maddelerinin fiyatlarını sistemli olarak düşürmeye devam etmekle, sağlanmalıdır.
Komünizme geçişi hazırlayacak olan temel koşullar bunlardır.
Ancak bütün bu önkoşullar, tüm olarak ele alınarak yerine getirildikleri zaman, toplum üyelerinin gözünde çalışma bir angarya olmaktan çıkacak ve varlığının ilk gereksinmesi (Marx) olacaktır; ve çalışma bir yük değil, bir zevk olacaktır (Engels); toplumsal mülkiyet, toplumun bütün üyeleri tarafından toplumsal varlığın değişmez ve dokunulmaz temeli sayılacaktır.
Ancak tüm olarak alınan bütün ön koşullar yerine getirildikleri zaman, herkesten yeteneğine göre, herkese emeğine göre sosyalist formülünden, herkesten yeteneğine göre, herkese gereksinmesine göre komünist formülüne geçilebilecektir. (Son Yazılar-1950/1953, J.Stalin. Sol yay. 1976. s.127-128.)
Çalışma saatlerini indirilmesi Sanayi Devrimi ile İngilterede doğan proleterya sınıfının en eski ve en devrimci ekonomik isteğidir. Bunu Marxın tıp doktoru olan damadı P.Lafargue tarafından tutuklu iken 1883te kitap haline getirilen Tembellik Hakkı broşüründe en devrimci biçimde dile getirmiştir. Günümüzde bazı Britanya ve Amerikan üniversitelerinde çalışma saatlerinin 6 hatta 4 saate düşürülmesi çalışmaları sürdürülmektedir Acı olan kendine komünist diyen birilerinin Marx-Engelsin Lassalleci solcu sosyal demokrat liberal ve gerici bir istemi olarak Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi çalışmalarında sert biçimde eleştirdikleri Eşit İşe Eşit Ücret sloganını savunarak, komünist ilkelere inatla sırt çevirmiş olmalarıdır
Marx-Engelsin külliyatının gün yüzüne çıkmasını, dünya komünistleri Sovyet Devrimine borçludur. Bu iki dâhinin 2012 Martında Berlin Marx-Engels Enstitüsünde 12 cilt daha çalışmalarının bulunduğu açıklanmıştı. Enstitü bunları 20 yıl içinde yayımlayacağını açıklamıştı. Hemen yayımlanamamasının nedeni ustaların sadece kendilerinin anladığı bir stenografi kullanmış olmalarıdır. Marxın dahi beyni; çini mürekkebi ve madeni uçlu kalem çubuk teknolojisini serileştirmek için stenografide de devrim yapmıştır, anlaşılan İşte bu yüzden 1920de kurulmuş Moskva Marx-Engels Enstitüsünde özel bir ekip kurulmuş ve hızla çalışmaya geçilmişti. Ama Enstitü bu işin üstesinden gelemeyince 1931de kurumun bünyesinde bir Marx İnceleme Merkezi kuruldu. Merkez, Londonda 29 Haziran-3 Temmuz 1931 tarihinde toplanan Bilim ve Teknoloji Tarihi Uluslararası Kongresine SSCB Kurulunca hazırlanmış Science at the Crossroad [Dönüm Noktasındaki Bilim] bildirisini sunmuştu. Bu bildiri Marxın Matematik, Doğal Bilimler, Teknoloji ve Bunların Tarihleriyle İlgili Yayımlanmamış Çalışmaları Üstüne Kısa Bir Rapordu. Keza 1932de Zürichte Uluslararası Matematikçiler Kongresinin Felsefe ve Tarih bölüğünde Karl Marxa Göre Diferansiyel Hesabın Yeni Bir Dayanağı raporu matematikçi E. Kolman tarafından sunulmuştu. Bu çok önemliydi çünkü Marx Kapitalleri yazmadan önce ilkin üslubu için Honore de Balzacı hatmettikten sonra Engelsle beraber iki yıl matematik, cebir, trigonemetri çalışmış bu çalışmaya sonradan dâhil olan profesör arkadaşlarının deyimi ile dahi olduğunu kanıtlamıştı. Bu konuda 1000 sayfalık el yazmalarını oluşturan notlar 1933te Matematiksel El Yazmaları olarak Marxcılık Bayrağı Altında ve Marxcılık ve Bilim dergilerinde basıldı. (Bkz. Matematiksel El Yazmaları, Marx. Başak yay. 1990) Marx, Newtonun (ve Leibnizin) gizemsel diferansiyel hesabının yanlış olduğunu bildiriyordu. Matematiksel Elyazmalarının gün ışığına çıkmasında en büyük emeği geçen komünist bilim insanı E. Kolman, Marxın Kapitallerinin 4. Cildi olarak kabul edilen Artı-Değer Teorisinden alıntı yaptıktan sonra: Marx. Burada, geometrik uzaklık veya uzunluk kavramının türemesine varan soyutlama sürecini çözümlerken, yalnızca kaynağı karşılaştırılabilir iki nesnenin karakteristikinde bulunan bu kavramın maddeselci kökenine değil, bir madde, gerçekten var olan bir kendilik (entry) olarak anlanmış uzay ile çözülmez bağlantısına da dikkat çeker. Ve bu, 1861-63te, Newtoncu dünya görüşünün sarsılmamış egemenliği sırasında Einsteinın uzunluk fiziksel bir cismin basitçe yüzeysel bir soyut ölçüsü değildir, tersine, iki cismin uzaysal ilişkisinin bütünsel bir karakteristiğidir düşüncesini cesurca kullandığı ilişkinlik teorisinin ortaya konmasından yaklaşık kırk yıl önce olmuştur. (Matematiksel Elyazmaları, Marx. Başak yay.1990 s. 220-221.) diye yazar
Bunların ardından 1939 yılından itibaren Marxın muhteşem çalışması olan Kapitallerin girişi olan Grundrisse önce güncel Almanca baskısı yapıldı. Bu arada Alman İdeolojisi de 1932de Almanca olarak basılarak gün yüzü görmüştü. Bu yapıt çok önemlidir Marx Tezleri kaleme alırken Hegelin idealist felsefesinden aldıkları Praxis kavramını ayakları üstüne oturtur, bunu kavramadan aynı yolculuktan gelen Aşma kavramının bilincine malik olmanız imkânsızdır. Belli ki Stalin ve Kalinin yoldaşlar faşizme karşı büyük savaş sırasında oturup bunları da hatmetmişlerdir. Savaşın son dönemi ve sonrasında her ikisinin de söylev ve demeçleri dikkatli okunduğunda bunların ipuçları ve Sovyet Marxizmini düzeltme seyri kendini gösterir Bilimsel Komünist külliyatın bilgi birikimi olmayanlar elbette ki okuduklarını analiz etmekte zorluk çekiyorlar; çünkü hala Hegelci diyalektiğin ikilemlerine takılıp kaldıklarının farkında değiller; hâlbuki Marx (Engels) bu yöntemi aşmışlardı; çünkü bilmekten doğan bilimsel bilgi (epistemoloji) ezberlerin değil, praxislerin bütünüdür Eminim ki Lenin, uğradığı silahlı suikastın sonucu çok erken yaşta aramızdan ayrılmasaydı, bu yapıtları okuduktan sonra UKKTHnda R.Luxemburga hak verirdi. Bunu kavramak için Leninin Materyalizm ve Ampiryo Kritisizm dev yapıtının ön sözüne bakmak yeterlidir (Bilim felsefesinin kurucusu sayılabilecek olan Viyana Üniversitesi'nin Bilim Tarihi ve Felsefesi Bölüm Başkanı da olan Friedrich Stadler, bugün derslerinde hâlâ Lenin'in bu kitabından bahseder. Lenin'in, Avusturyalı fizikçi ve bilim felsefecisi Ernst Mach'a karşı giriştiği polemik de Stadler'ın ilgisini çekmektedir.*)
Bütün bu yapıtların kopyaları 1945 sonrası Almanyanın Sovyet askeri denetimi bölümünde kurulan Demokratik Almanya Cumhuriyeti Berlin Marx-Engels Enstitüsüne devredilecekti
Daha sıralamadığımız pek çok yapıt vardır. Marxı Klasik Sosyolojinin kurucuları arasına sokan burjuva eğitim sistemi Endüstri (ve İktisat) Sosyolojilerinin de kurucusu olduğunu kabul etmez Çok değerli Marxist bilim insanları olan Henry Lefebvre ve E.J.Hobsbawmın (buraya pek çok çağcılımız olan bilimsel komünisti ekleyebiliriz) yapıtları MLM hafızlarının ezberlerini bozduğu için görme-duyma-konuşma kumkumasına mahkûm edilir. Zaten okumazlar; velev ki okudular anlamazlar
Geçenlerde bizim kuşak için Marxist eski tüfeklerden olan yayımcı-edebiyatçı-eleştirmen Cengiz Gündoğdu çok önemli bir makale kaleme alıp, elektronik-emek ürünlerinden internetten yayım yapan ABC gazetede yayımladı. Cengiz abi tartışma açmayı bekledi. Çok bekler! Kimseden tık çıkmadı Sadece siyaset köşelerini tutmuş kıymet-i kendinden menkul Guru taslaklarının yüreğini hoplattı! O kadar! Neye itiraz ediyordu? Tez/Anti-tez-/Sentez paradigması üniversite ders kitaplarında Hegele mal ediliyor; bu doğru değil! Traji komik olan hızlı Hegelyancılarımız da tırstı (Buraya chatteki kocaman gülme paylaşıyorum!) Cengiz Gündoğdu çok haklıydı Kısaca; tez/anti-tez paradigması Hegel e değil Kanta aitti. Ayrıca Hegel tarafından şiddetlice eleştirilir. Analiz/Sentez düalizmi Hegele aittir. Ama nedense H.Lefebvre, Hegele maletmiştir. Bizde Kıvılcımlı, geç dönemlerinde anlatım planlamasında kullanmıştır. Marxta Hegelin Analiz/Sentez diyalektiği onun amuda kalkmış idealist Aşması ayakları üstüne oturtularak materyalist olarak Aşılır Yaşamında Kapitallerin kapağını açmadığını akıl hastanesinden itiraf etmiş olan; Sorbonnedaki Kapitalleri Okumak seminerleri yürütücüsü neo-marxist (o ne demekse) Althuserin yerli tilmizlerinden açıklama bekleme beyhudedir
Geçen yüzyılda monoletik bilimlerden diyalektik bilimlere geçtik. Yüzyılımızda büyük bir şevkle polyalektik bilimleri ilerletiyoruz. Bunun sonucunda elektronikten, elektro manyetiğe, nanodan, 3D üretim teknolojilere aşarak geçen tekno-emek sınıflar yapısının sosyolojik bağlamlarını da tartışmaya açıyor. Bilim ve Teknik komünist toplumun inşası için nerede ise bütün verilerini bize sunmakta. Sorun bizim NASIL YAPILMALI?ya cevap üretemememiz Marx, London-Regent Caddesinde; bizle, gülerek dalga geçiyor
Son zamanlarda sınıf mücadelesinin gerekleri yerine burjuva liberalizminin Newtoncu masonik aydınlanmasına kendini kaptırmış olan kelebeklerimize diyeceğimiz şudur; Marxın büyük yoldaşı, Bilimsel Sosyalizm disiplininin büyük kurucu ortağı F.Engels, 1891 Sosyal Demokrat Program Tasarısının Eleştirisi makalesinde şu her zaman için geçerli olan tarihsel notu düşer: Günün geçici sorunları karşısında büyük temel düşüncelerin bu unutuluşu, geçici başarılar uğruna girişilen bu yarış ve nihai sonuçları gözönünde tutmadan çevrede verilmekte olan mücadele, bugünün sonuçlarına feda edilen hareketin geleceği, bütün bunların belki de namuslu nedenleri vardır. Ama bunlar oportünizmdir ve oportünizm olarak kalacaktır. Ve namuslu oportünizm, belki oportünizmlerin en tehlikelisidir (Gotha ve Erfurt Programlarının Eleştirisi.K.Marx, F.Engels. Sol yay. 1978.s.105.)
Halid Özkul- 25.03.2016
*(Bu pasaj, yazıyla ilgili yorumlarını ileten; Viyanada yüksek lisans eğitimini tamamlamakta olan parlak bir beyne sahip genç yoldaşım Bilgisayar Müh. Murat Naroğlu tarafından eklenmiştir.)
Halid Özkul
telgrafhane.org
Bu ileti en son toplumcu
tarafından 09.04.2016- 16:11 tarihinde, toplamda 1 kez değiştirilmiştir.
Londraya varmasından birkaç ay sonra Marx, Regent Caddesindeki bir dükkânın vitrininde elektrikle çalışan bir demiryolu motorunun işleyen bir modelini gördü. Bir tanığa göre heyecandan ayakları yerden kesildi, yeniliğin verdiği heyecandan dolayı değil, bunun ekonomik sonuçlarından dolayı. Kendisini izleyenlere dönerek şöyle dedi: Sorun çözüldü, sonuçların tarifi imkânsız. Ekonomik devrimin şafağında onu mutlaka politik devrim izlemeli, çünkü ikincisi, yalnızca, birincisinin ifadesidir. Regent Caddesindeki kalabalık arasında başka bir kişinin durup da bu Truvalı demirden atın ekonomik ve politik sonuçlarını düşünmesi pek olası değildir; oysa Marxa göre tüm mesele budur.
Haziran 1850de British Museum okuma odası için bilet aldıktan sonra, ertesi yılın büyük kısmını orada ekonomi üzerine yazılmış kitapları ve The Economist dergisinin eski sayılarını okumakla geçirdi Karl Marx-Das Kapital, Francis Wheen. Güncel yay.2006. s.29)
Elektirikle işleyen bir maket motor Marks ı ayaklarını yerden kesecek kadar heyecanlandırmışsa acaba bu günü görse idi ne yapardı. Her halde kanatlanıp uçardı.
Kadın proleter erkek burjuva diyen Marks elektirikle çalışan buz dolabı çamaşır makinası ve bulaşık makinasını görse idi her halde kadın özgürleşti evde komünizm geldi derdi.
Ne yazık ki kapitalizmin insana verdiği bu kadar lüks onu özgürleştirmiyor onu başka şeylere bağımlı hale sokuyor
Bu kadar teknolojik gelişmeler sosyal devrime yol açamıyor işte onun için güçlü irade gerekiyor.
Bu gün marksı heyecalandıran şeylerin çok üstüne çıkıldı yapay beyin yaratıldı bir çok robotlar artık üretimde kullanılmaya başlandı insan artık evreni keşfetmeye çıktı bir çok alanda iş saatleri oldukça kısaldı para nerede ise kullanımdan kalkmak üzere ama insan özgürleşmeyi başaramadı
İnsan daha çok bağımlı oldu daha çok esaret altına alındı İşte bunu çaresi bulunamadı .
Tembellik hakkının hayata geçmesi için çok şey var ama bu hakkı kullanabilecek insan yapısı hala yok.
Sovyetler Birliği ve sosyalist sistemde buna çare olamadı.
İnsan istemeli özgür olmayı yoksa kendiliğinden olmuyor o özgürlüğü de kimse kimseye vermiyor. Gandinin dediği gibi öldürmek için sebebimiz olmasa da ölmek için sebebimiz var esaretten kurtulmak.
İnsan bir gün esaretten kurtulmayı onur meselesi haline soktuğunda işte o zaman sosyal kurtuluşla beraber özgürleşme başlayacaktır İnsan bunu istediğinde bunun için sebeplerinin var olduğunu anladığında ve o istekleri için adım atma kararı aldığında bireysel özgürlüğünü başlatmış olacaktır.
Her kese ihtiyacına kadar olacak üretim bolluğu işte o zaman gerçekleşme yoluna girecektir.
Bu ileti en son hakkı
tarafından 15.04.2016- 08:56 tarihinde, toplamda 1 kez değiştirilmiştir.
Sitemiz Bir Paylasim
Forum sitesidir Bu nedenle yazı, resim ve diğer materyaller sitemize
kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenebilmektedir. Bu
nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara
aittir. Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazı ve
materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden
kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi info@solpaylasim.com adresine
yollayabilirsiniz.